Pohľad, akým sa v súčasnosti pozeráme na svet, stáročia formovali hlavne muži. Či sa to už týka samotnej histórie alebo umenia, pohľad muža bol pokladaný za normu. Hoci by sme si radi mysleli, že situácia, v ktorej sa nachádzame dnes, je iná, ešte stále bojujeme s predsudkami a mužský naratív, ktorý systematicky umlčiava ostatné skupiny (medzi nimi aj ženy), je pokladaný za ten správny.
Vďaka neutíchajúcemu boju za práva utláčaných a opomínaných skupín, už neexistuje len jeden správny naratív. Singularita sa síce rozbila na plurality, no bariéra zvykov nie je celkom prelomená a rodová (ne)rovnosť je v našej spoločnosti stále veľkou témou.
Aj kvôli tomu sme sa tohto roku na Fest Anči rozhodli v tematickom fokuse upriamiť pozornosť na ženy v animácii – na autorky i hrdinky, pričom sme sa chceli na svet pozrieť najmä ich pohľadom. Pretože umenie, najmä to filmové, je v prvom rade o pohľadoch – o pohľadoch tvorcov, postáv, ale aj o pohľade samotných divákov. A práve spôsob, akým sa na niečo pozeráme, priamo ovplyvňuje aj ako danú vec vnímame.
Našim cieľom je skrz výber krátkych animovaných filmov narušiť tzv. male gaze, ktorý vykresľuje a nazerá na ženskú postavu skrz prizmu muža, pričom ju prevažne vníma ako sexuálny objekt pre potešenie mužského heterosexuálneho diváka. Na Fest Anči chceme zviditeľniť práve tzv. female gaze, ženský pohľad, ktorý reprezentuje ženy ako plnokrvné postavy so svojimi túžbami, strachmi a názormi, bez toho, aby ich objektivizoval.
Kolekcia filmov sa okrem fenoménu female/male gaze venuje aj rodovej príslušnosti, queeru, materstve, telesnosti, sexe, ale aj reprezentácii žien v mytológii a folklóre. Filmové bloky sú doplnené o diskusie s osobnosťami, ktoré sa viažu k prezentovanej téme. Uvidíte a vypočujete si názory etnologičky Kataríny Nádaskej, drag queen Cherrytree Wood alebo režisérky a vizuálnej umelkyne Gabriely Gažovej.
V tohtoročnom tematickom fokuse ponúkame pohľady, ktorými sa pozeráme na svet hlavne očami žien. Pohľady, ktoré narúšajú binaritu a smerujú k tekutejšiemu stavu vecí. Pohľady, ktoré predstavujú túžbu po svete, v ktorom sú ženy, muži a všetci ostatní na jednej úrovni.
– Jakub Spevák, kurátor fokusu
ZOZNAM FILMOV, KTORÉ UVEDIEME VO FOKUSE |
||||
AKO TO VIDÍ ONA (diskusia s Radkou Mikšík) |
||||
Kamakura | Yoriko Mizushiri | 2013 | ||
Sea Child | Minha Kim | 2015 | ||
Winter in the Rainforest | Anu-Laura Tuttelberg | 2019 | ||
Volcano Island | Anna Katalin Lovrity | 2017 | ||
Love Soldiers | Chloe Feinberg | 2017 | ||
Cosmoetico | Martina Scarpelli | 2015 | ||
It’s Wet! | Nan Huang, Alexis Godard | 2018 | ||
Mirror in Mind | Seunghee Kim | 2014 | ||
Slug Life | Sophie Koko Gate | 2018 | ||
Mila Fog | Marta Prokopová | 2015 | ||
VO SVETE MUŽOV (diskusia s Gabrielou Gažovou) |
||||
Terra Nullius | Martina Frajštáková | 2011 | ||
You Are Overreacting | Karina Paciorkowska | 2018 | ||
Contact | Mari Kivi | 2018 | ||
Minerals | Pernille Kjaer | 2016 | ||
12 Years | Daniel Nocke | 2009 | ||
Lursaguak. Scenes from Life | Izibene Oñederra | 2019 | ||
High Summer | Josselin Facon | 2016 | ||
The Noise of Licking | Nadja Andrasev | 2016 | ||
Call of Cuteness | Brenda Lien | 2017 | ||
Mei Ling | Stéphanie Lansaque, François Leroy | 2009 | ||
NIEKDE UPROSTRED (diskusia s Cherry Tree Wood) |
||||
Queere Tiere | Ana Angel | 2017 | ||
Life with Herman H. Rott | Chintis Lundgren | 2015 | ||
Cut | Dar Laor | 2015 | ||
All Those Sensations in My Belly | Marko Dješka | 2020 | ||
Tamou | Tom Prezman, Tzor Edery | 2020 | ||
Oneself Story | Géraldine Charpentier | 2018 | ||
Entropia | Flóra Anna Buda | 2019 | ||
Scum Mutation | Ov | 2020 | ||
MOJE TELO PATRÍ MNE (diskusia s Lotta Love) |
||||
Body World | Kitty Faingold | 2017 | ||
Teat Beat of Sex: episodes 1 – 3 | Signe Baumane | 2007 | ||
A Date | Michaela Mihályi | 2019 | ||
Occupation | Martina Mikušová | 2016 | ||
A Blink of an Eye | Kiana Naghshineh | 2018 | ||
Flesh | Camila Kater | 2019 | ||
Venus | Tor Fruergaard | 2010 | ||
Tram | Michaela Pavlátová | 2012 | ||
#polish_women_resistance | 49 animators from Łódź | 2020 | ||
Pussy | Renata Gąsiorowska | 2016 | ||
MAMIČKA NAJDRAHŠIA (diskusia so Soňou Očkášovou) |
||||
Oh Mother! | Paulina Ziolkowska | 2017 | ||
The Little One | Diana Cam Van Nguyen | 2017 | ||
Chado | Dominica Harrison | 2020 | ||
Flood | Malte Stein | 2018 | ||
Mythopolis | Alexandra Májová | 2013 | ||
Xmas Story about a Saleswoman | Matouš Valchář | 2018 | ||
In Her Boots | Kathrin Steinbacher | 2019 | ||
Half Puppet | Jasmine Elsen | 2014 | ||
Sura | Jeong Haeji | 2020 | ||
ZHOR, BOSORKA! (diskusia s Katarínou Nádaskou) |
||||
God-Mother | Nina Paley | 2018 | ||
Among the Black Waves | Anna Budanova | 2016 | ||
Chimera | Caleb Wood | 2018 | ||
Red Shoes | Anna Podskalská | 2021 | ||
Woolly Wolf | Vera Neubauer | 2001 | ||
The Present | Joe Hsieh | 2013 | ||
Crossing | Agáta Bolaňosová | 2018 | ||
The Goddess | Lisandro Schurjin | 2018 |
Medzinárodný festival animácie Fest Anča 2022 finančne podporil Audiovizuálny fond. Festival bol finančne podporený z Fondu LITA. Podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Tematický fokus “Ženy v animácii” v rámci Fest Anča 2022 je súčasťou implementácie projektu Študentské fórum Fest Anča.
Projekt “Študentské fórum Fest Anča” získal grant z Islandu, Lichtenštajnska a Nórska v sume 120 609 € prostredníctvom Grantov EHP. Projekt bol spolufinancovaný v sume 18 091€ z prostriedkov štátneho rozpočtu Slovenskej republiky. Cieľom projektu je práca s publikom, medzinárodná mobilita a prepojenie škôl z Európy, zdieľať vedomosti a zručnosti a porovnať spôsoby výučby animácie v odlišných častiach Európy.