Reflektovanie tohtoročnej témy – ženy v animácii – by sme nemohli považovať za úplné bez patričnej pozornosti venovanej slovenským animátorkám. Tým sa totižto podarilo od roku 1989 sformovať až tri generácie tvorkýň s výrazným rukopisom a svetonázorom. Výber tak ponúkne prierez všetkých troch generácií a prinesie nielen filmy od slovenských režisérok animovaných filmov, ale aj rôznorodú reprezentáciu ženských tém.
V prvej generácii tvorcov a tvorkýň po roku 1989 je silné zastúpenie animátoriek, režisérok a neskôr aj producentiek, ktoré do posocialistickej reality priniesli témy a pohľady, ktoré boli dovtedy nereprezentované a nerozprávané. Ide o režisérky, ktoré určujú tvar slovenskej animácie až do dnešných dní. Menovite Ivana Laučíková, Katarína Kerekesová, Vanda Raymanová, ale aj Ivana Šebestová a Joanna Kożuch. V ich filmoch nachádzame prežívanie lásky, vzťahov a sexuality. Zameriavajú sa viac na psychologizáciu postáv a na medziľudské vzťahy, intímnejšie témy a reflexiu partnerských vzťahov.
V druhej generácii tvorcov a tvorkýň sa taktiež nachádzajú výrazné ženské hlasy, akými sú napríklad Alica Kucharovič, Veronika Obertová a Micheala Čopíková (ktoré v súčasnosti tvoria ako Ové Pictures), ale aj Veronika Kocourková, Mária Kralovič a Daniela Krajčová. Autorky prichádzajú s novými postupmi, digitálnou animáciou, ale aj hravou, sviežou, farebnou formou a obsahom. Môžeme hovoriť už nielen o ženách – animátorkách, ale aj o ženských protagonistkách. Animované filmy smerujú skôr viac dovnútra ženského prežívania. Už nejde len o realistické zobrazovanie, ale animátorky sa snažia o subjektivizáciu vnímania reality, čím naplno využívajú prostriedky animovaného filmu.
Tretiu generáciu, ktorá sa ešte stále formuje, spája akási nespokojnosť s daným stavom sveta. Či už ide o študentské filmy Martiny Mikušovej alebo o kontemplatívne snímky Marty Prokopovej, režisérky si vytvárajú nové svety so svojimi vlastnými pravidlami. Kriss Sagan sa napríklad v tom svojom odpútava od tráum a Michaela Mihályi zas využíva humor na obrátenie zaužívaného stereotypu. Zaujímavé počiny vytvorili v posledných rokoch aj režisérky Kamila Kučíková, Zuzana Žiaková, Eva Sekerešová alebo Nora Štrbová. Súčasná slovenská animácia tak smeruje k citlivejšiemu zobrazovaniu rodu a svojimi príbehmi smeruje k vízii sveta, v ktorom ženy zastávajú rovnako plnohodnotnú rolu ako muži – ako autorky, tak aj hrdinky.
– Jakub Spevák, kurátor fokusu
ZOZNAM FILMOV, KTORÉ UVEDIEME VO FOKUSE |
||||
PRVÁ GENERÁCIA |
||||
O dvoch ľuďoch | Vanda Raýmanová | 1995 | ||
Kamene | Katarína Kerekesová | 2010 | ||
Posledný autobus | Ivana Laučíková, Martin Snopek | 2011 | ||
39 týždňov, 6 dní | Joanna Kožuch, Boris Šima | 2017 | ||
Žltá | Ivana Šebestová | 2017 | ||
DRUHÁ GENERÁCIA |
||||
V konzerve | Alica Kucharovič | 2008 | ||
O ponožkách a láske | Michaela Čopíková | 2008 | ||
Nina | Ové Pictures | 2014 | ||
Stabilita | Daniela Krajčová | 2015 | ||
Duch mesta | Veronika Kocourková, Andrej Kolenčík | 2015 | ||
Fifi Fatale | Mária Kralovič | 2018 | ||
WORK IN PROGRESS |
||||
Braček Jelenček | Zuzana Žiaková | 2015 | ||
Chilli | Martina Mikušová | 2016 | ||
Jahodové dni | Eva Sekerešová | 2016 | ||
Narkissós | Nora Štrbová | 2018 | ||
300 g/m2 | Kamila Kučíková | 2018 | ||
Poetika Anima | Kriss Sagan | 2018 | ||
Divoké bytosti | Marta Prokopová, Michal Blaško | 2019 | ||
Sh_t Happens | Michaela Mihályi, David Štumpf | 2019 |
Medzinárodný festival animácie Fest Anča 2022 finančne podporil Audiovizuálny fond. Festival bol finančne podporený z Fondu LITA. Podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Tematický fokus “Ženy v animácii” v rámci Fest Anča 2022 je súčasťou implementácie projektu Študentské fórum Fest Anča.
Projekt “Študentské fórum Fest Anča” získal grant z Islandu, Lichtenštajnska a Nórska v sume 120 609 € prostredníctvom Grantov EHP. Projekt bol spolufinancovaný v sume 18 091€ z prostriedkov štátneho rozpočtu Slovenskej republiky. Cieľom projektu je práca s publikom, medzinárodná mobilita a prepojenie škôl z Európy, zdieľať vedomosti a zručnosti a porovnať spôsoby výučby animácie v odlišných častiach Európy.