no

Rozhovor s dramaturgom Game Days Palom Budayom

Čím budú Game Days tento rok výnimočné?
Skladbu Game Days jasne definuje 10. výročie festivalu, program bol preto zostavený s ohľadom na okrúhle narodeniny. Je takisto oslavou kreatívnych štúdií, ktoré pozná celý svet a takých, ktoré ešte len čakajú na objavenie. Osobne pristupujem k programu Game Days vždy tak, ako keby to mali byť posledné herné dni na Fest Anča, a preto budú tento rok najlepšie.

Prvý raz sa bude konať Game Days Pitching Session. Môžeš nám vysvetliť, o čo vlastne ide?
Mnohé nápady na hry vznikajú pri pive a pôvodne malo ísť o posedenie pri pive s pár prezentáciami. Formát Pitching Session počíta s prezentáciami nových a ešte nepredstavených herných projektov od študentov alebo začínajúcich tvorcov a má ich postaviť do reflektorov poroty. Je mimoriadne dôležité vedieť prezentovať projekt pred živým publikom a snáď im táto skúsenosť dodá aj dostatok sebavedomia pokračovať v tvorbe ďalej. A kto vie, možno v publiku nájdu partnera, ktorý im s vývojom pomôže. Dúfam, že z Pitching Session sa stane tradícia, a mladí vývojári v nej nájdu platformu na ukážku ich tvorivého ducha.

Príjemnou súčasťou festivalu je aj súťaž Game Jam.
Čaro Game Jamu spočíva v spontánnosti a testovaní schopností účastníkov. Od zostavenia tímu z ľudí, s ktorými si nikdy nepracovala, až po realizáciu myšlienky do podoby hrateľného prototypu na základe témy, o ktorej až do začatia akcie nevieš. Tímy budú mať 48 hodín na vytvorenie herného projektu a jeho prezentáciu, čo samo o sebe vyzerá jednoducho, ale počas celej doby sú pod tlakom a niektorí vôbec nespia. Najväčšou udalosťou je ich hranie pred živým publikom na hlavnej stanici. To treba vidieť!

Po druhý raz sa v Žiline predstavia hviezdy nezávislého neba, vývojári z Amanita Design. S čím prídu?
Amanita Design sú naši dlhoroční priatelia, my fandíme ich tvorbe a oni fandia nám s festivalom. Jaromír Plachý nás už raz navštívil a tento rok príde precvičiť bránicu návštevníkov so svojím novým projektom Chuchel. Scénky s dvomi strelenými postavičkami nepotrebujú žiaden komentár ani slová a je ťažké nezamilovať si ich. Osobne sa na jeho prednášku teším najviac.

Vývojári z Amanita Design ale nie sú jediní hostia, ktorí do Žiliny prídu.
Amanita Design je vo svete rešpektované štúdio, ich účasť je pre nás ukazovateľom, že niečo robíme dobre. Vypichnúť jedného alebo dvoch hostí by bolo nefér voči ostatným, ale keby si mi priložila nôž na krk, asi by to bola dvojica umelcov z Broken Fence Games s ich vizuálne strhujúcim projektom A Light in Chorus, v ktorom používajú iba časticové efekty. Tento rok k nám zavíta aj kreatívny riaditeľ zo štúdia ustwo games, ktorý bude hovoriť nielen o celosvetovom hite Monument Valley.

Budeme si môcť aj vyskúšať nejaké hry? Ak áno, aké?
Herná sekcia bude obsahovať z drvivej väčšiny iba také herné projekty, ktoré sa ešte nedostali na trh. Návštevníci majú tak jedinečnú príležitosť vyskúšať si ich vôbec po prvýkrát na Slovensku a ich pestrá skladba poteší malých aj veľkých. Určite by som dal do pozornosti hrateľnú ukážku fantasticky vyzerajúceho dobrodružstva My Memory of Us, ktoré rozpráva o priateľstve ťažko skúšanom počas vojny, a jedinečnej prechádzke po vyschnutom dne oceánu FAR: Lone Sails.

Minulý rok sme sa na chvíľu preniesli do inej reality prostredníctvom Oculus Rift, HTC Vive a Gear VR. Opäť nás potešia nejaké vychytávky?
Virtuálna realita láka stále viac záujemcov a jediná možnosť, ako sa ponoriť do nových svetov, je nasadiť si okuliare. Aj z toho dôvodu sa tieto technologické vychytávky vrátia aj tento rok. Nebudú to však iba nové technológie, ale nejedno srdce pamätníka zaplesá na výstave ranej slovenskej tvorby počítačových hier, ktorá vzniká v spolupráci so Slovenským múzeom dizajnu. Mladej generácii sa naskytne unikátna príležitosť zahrať si všetky vybrané hry z rokov 1987 – 1993 na pôvodnom hardvéri.

12.06. 2017